Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У газеті "Номер Один" №26 (448) від 25.06.2014 року Аналітично-інформаційним
відділом господарського суду Тернопільської області опубліковано статтю:
"Господарський суд Тернопільської області відмітив 23 річницю з
дня утворення системи господарських судів"
Після проголошення Україною незалежності, в країні було розпочато ряд демократичних реформ. Зокрема, в сфері економічних правовідносин відбувся перехід до ринкового управління економікою, закріплено концепцію створення рівних умов для розвитку всіх форм власності та їх захисту.
На цьому етапі автономні суб’єкти підприємницької діяльності, в процесі становлення ринкових відносин, вимагали для вирішення конфліктів між собою та державою створення нового юрисдикційного органу, що мав би повноваження і атрибути, притаманні виключно судовій владі і підпорядковувався тільки закону.
Відповіддю на зазначені об’єктивні потреби часу став прийнятий 4 червня 1991 року Закону України "Про арбітражний суд".
Цей закон ґрунтувався на Декларації про державний суверенітет України, яка проголосила розподіл державної влади на законодавчу, виконавчу і судову. Вперше в історії держави законодавчо був закріплений принцип незалежності суддів у вирішенні всіх господарських спорів, що виникають між суб’єктами господарювання.
Дата прийняття Закону України "Про арбітражний суд" – 4 червня 1991 року – стала відправною точкою в утворенні системи господарський судів.
Пізніше, 21 червня 2001 року Верховна Рада України прийняла Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про арбітражний суд", і з того часу став діяти Закон України "Про господарські суди" (закон втратив чинність 01.06.2002 р.).
Доречі, з прийняттям саме цього закону арбітражний суд Тернопільської області набув статусу господарського суду Тернопільської області.
Таким чином господарські (арбітражні) суди отримали гарантії незалежності та почали здійснювати судочинство, керуючись принципами, притаманними судовій гілці влади. Внаслідок цього у суб’єктів господарювання з'явилась можливість захистити свої порушені чи оспорюванні права і охоронювані законом інтереси без втручання інших гілок влади, з огляду на минулу підпорядкованість судів.
Право на звернення до господарського суду, зокрема, господарського суду Тернопільської області, мають підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб’єкта підприємницької діяльності. У випадках, передбачених законодавством, це право мають також державні та інші органи, а також фізичні особи, що не є суб’єктами підприємницької діяльності, наприклад, у спорах між господарським товариством і його учасником (засновником, акціонером).
Слід відмітити, що у господарських судах розглядається велика кількість найрізноманітніших господарських справ, яка має постійну тенденцію до збільшення своєї різноманітності. Така властивість спричинена, в основному, розвитком нових видів економічних відносин.
Якщо на початку своєї діяльності господарські (арбітражні) суди розглядали, переважно, спори щодо укладених договорів, спори про якість продукції, недопоставки, недостачі, переддоговірні спори, то з часом з'явилися категорії справ у спорах, пов’язаних з корпоративними відносинами, захистом прав на об’єкти інтелектуальної власності, кредитними правовідносинами, про банкрутство та інші.
Отож, з плином часу, перелік категорій справ, які підпадають під юрисдикцію господарських судів значно розширився.
Так, наприклад, в господарському суді Тернопільської області розглядається різноманітна кількість справ в яких вирішуються спори, наступного характеру. Це спори, що виникають при укладанні, зміні, розірванні договорів та визнанні їх недійсними; майнові спори про виконання господарських договорів та з інших підстав, в тому числі, пов’язані з розрахунками за продукцію, товари, послуги, відшкодуванням шкоди; орендними та лізинговими правовідносинами; договорами перевезення, підряду, кредитування; спори, пов’язані з охороною навколишнього природного середовища; щодо обліку прав на цінні папери; спори, що виникають із земельних правовідносин, в тому числі, визнання права власності на землю; спори, пов’язані із застосуванням антимонопольного законодавства; про визнання права власності на майно або витребування майна з чужого незаконного володіння чи про усунення перешкод у користуванні майном; про визнання актів недійними; про порушення майнових прав інтелектуальної власності; спори, пов’язані з реалізацією корпоративних прав; визнання засновницьких (установчих) документів недійсними; спори, пов’язані з інноваційною діяльністю; позадоговірні немайнові спори, в тому числі, пов’язані з спонуканням виконати певні дії, що не випливають з договірних зобов’язань; справи про банкрутство тощо.
Говорячи мовою статистики, зазначимо, що з 1991 року по квітень 2014 року у господарському суді Тернопільської області розглянуто 60 360 справ.
За період 2000-2014 року по справах, розглянутих у господарському суді Тернопільської області сума коштів, присуджених до стягнення до державного бюджету та державних позабюджетних фондів становить – 86 369 768 гривень.
В дохід державного бюджету, за вказаний період, сплачено та стягнуто 22 100 283 гривні судового збору (державного мита).
Поряд з великою кількістю категорій справ, слід звернути увагу на оперативність судового процесу в господарських судах.
Так, тривалість розгляду справи, починаючи від першої інстанції і закінчуючи переглядом судового рішення у касаційній інстанції, становить орієнтовно 7 місяців, в той час як в судах іншої юрисдикції цей процес триває значно довше – 2-3 роки.
Наостанок, варто відмітити, що за період своєї діяльності господарські суди, в тому числі і господарський суд Тернопільської області, не тільки реалізували владні повноваження щодо відновлення порушених прав суб’єктів господарювання, але й стали гарантом законності та стабільності в господарських правовідносинах. Досвід господарських (арбітражних) судів довів, що створена система логічна і зрозуміла як для підприємців, керівників, господарників усіх форм власності, так і для органів державного управління і самоврядування.
Аналітично-інфораційний відділ
господарського суду Тернопільської області